Premiere: "Two Heads and a Hand"

Tuesday, October 25, 2016

Based on several texts and figures of power from Shakespeare’s play

Premiere at Al-Madina theatre 20th anniversary celebration

Devised and performed by: Lamia Abi Azar, Junaid Sarieddine and Maya Zbib
Light Design: Nadim Deaibes
Digital Arts: Maya Chami
Produced by: Zoukak Theater Company
Co-produced by: Zoukak Theater Company in collaboration with the British Council and Al-Madina Theater

Shakespeare’s savage political commentaries on the government made of him a major political thinker. He asked his audience to consider questions that criticize leadership: What does it mean to be a king? What constitutes a good ruler? When should a ruler be obeyed or disobeyed? Can rebellion be justified? How is political power acquired and maintained? In most parts of the Arab world individual power has been the norm of leadership, dictators and specific political figures have been ruling over people’s lives for decades. In Lebanon we have a culture that is obsessed with certain leaders and male figures that have been in government for years. After the revolutions and the regimes that resulted from them and the wars that followed and continue, and within the governmental vacancy in Lebanon, the power is shifting towards multiple and unexpected coalitions, however figures of patriarchy are still moving and shaking the region, that seems to be holding on to images of ruthless power. We are interested in asking Shakespeare’s questions in our context today, in order to analyze and represent the archetypes of patriarchy that are dominating the region.
Three actors on stage will direct each other in a thirty-minute game of theatre, using instructions, multiple role-playing, and gruesome stage directions from Shakespeare’s plays, to reflect on recurrent forms of merciless power and deadly ambition for domination and where monstrous governance can lead the people.

عرض مسرحي جديد

«راسين بالإيد»

بالاستناد إلى نصوص ونماذج من عدّة مسرحيّات لشكسبير
العرض الأول في مسرح المدينة احتفالية ٢٠ سنة

إعداد، إخراج وأداء: مايا زبيب وجنيد سريّ الدّين ولميا أبي عازار
إضاءة: نديم دعيبس
فنون رقمية: مايا الشامي
إنتاج: فرقة زقاق بالشراكة مع المجلس الثقافي البريطاني ومسرح المدينة

جعلت تعليقات شكسبير السّياسيّة الثّاقبة والوحشيّة على الحكم منه مفكراً سياسيّا كبيراً ومتميّزاً. منذ أعماله المسرحيّة الأولى، طلب من جمهوره النّظر في المسائل التي تنتقد القيادة: ما الذي يعنيه أن يكون المرء ملكاً؟ ما الذي يصنع الحاكم الجيّد؟ متى يجب أن يطاع الحاكم أو يعصى؟ هل يمكن تبرير التّمرد؟ كيف يتمّ اكتساب السّلطة السّياسيّة والمحافظة عليها؟ في العالم العربي، مثّلت السّلطة الفرديّة القاعدة الأساسيّة للقيادة والحكم، حيث حَكَمَ طغاة وشخصيّات سياسيّة محدّدة حياة الناس لعقود. حتى في لبنان، حيث لم يستحكم ديكتاتور واحد في البلاد، تحكم ثقافة هاجسها بعض القادة والشخصيات الذّكوريّة التي شغلت الحكم لسنوات. بعد الثّورات والأنظمة التي نتجت عنها، والحروب التي تلت ذلك واستمرّت، وفي ضوء شغور الحكم في لبنان، تتّجه السلطة وتتحوّل باتّجاه تحالفات متعدّدة وغير متوقّعة، ولكن، لا تزال نماذج من النّظام الأبوي تتحرّك وتهزّ المنطقة، متمسّكة بصور من القوة الغاشمة. نهتم في طرح الأسئلة الشكسبيريّة في سياقنا اليوم، من أجل تحليل ومساءلة النّماذج الأصليّة للنّظام الأبوي والتي تسيطر على المنطقة.
ثلاثة ممثلين على خشبة المسرح يقومون بإدارة وإخراج بعضهم البعض، في لعبة مسرحيّة من ثلاثين دقيقة، وذلك باستخدام تعليمات، وأدوار مسرحيّة، وإرشادات مسرحيّة صادمة من مسرحيّات شكسبير، للتفكير في أشكال متكرّرة من سلطة لا ترحم، وطموح قاتل للهيمنة، حيث يتاح لوحشية الحكم القيادة.

 

 

Upcoming Events

Saturday, December 16, 2017 - 20:30 to 21:30
Play
Sunday, December 17, 2017 - 20:30 to 21:30
Play
Monday, December 18, 2017 - 20:30 to 21:30
Play